Friday, December 30

cerita kosong di tengah hari.

okey, aku bukan nak shoot sapasapa.. aku cuma terpikir tengah kalut kalut wat assignment semalam.. tah la kenapa, aku punya kepala pusing pusing pusing..

apa sebenaqnya kita, as a woman nak?

WANITA.

okey , bagi aku la kan.. wanita nih nak kaseh sayang, kerjaya, dan jugak duit.

betui la kan, sapa yang tak mau semua tuh. kaseh sayang tu untuk kebahagiaan kehidupan kita jugak, kerjaya untuk menjamin masa depan, dan duit untuk kejayaan kehidupan sosial.

perlu, semua tuh perlu. tapi perlukah kita dapatkan semua tu dengan cara yang tak sepatutnya. tak aku tak jeles. aku buat entri nih untuk aku berfikir sendiri.

betoi, kita semua cukup perlukan yang hal tiga tu..cinta, kaseh sayang tuh leh ka kita tukar ganti dengan wang? materialistiknya kau.

aku tengok, orang dulu dulu, elok ja kerja, kawin and bahagia dengan hidup. semua tuh own sendiri. nak hidup senang. usaha.

****************************************************************************

ambil contoh, parent aku sendiri la kan.. mama dengan ayah pon bercinta jugak. bercinta time depa sama sama study dulu jugak. mama asalnya dari johor dan ayah masa tuh kat kedah.

ayah study kat johor and jumpa mama time orientasi. okey? nampak jalan ceritanya kan? as time goes by. depa kawen and still till now, mama and ayah still in love with each other. hal kecik kecik bertengkar sikit sikit tuh lumrah la kan. tapi still, depa together.

sepanjang aku hidup, tak pernah lagi depa bergaduh sebab kau ada orang lain, aku tangkap feel kat orang lain. ayah still ajak mama kalau nak ke mana mana. mama still bangun tengah malam kalau tiba tiba ayah pening or hypo.

tengok? see? ada ka macam kita sekarang nih? gaduh sikit, masam muka sikit dah tangkap feeling kat orang lain. cinta yang berubah or masa yang dah berubah?

nak cakap pasai perangai masing masing yang wat semua tuh jadi, aku rasa nope. tak semestinya. kau kenai dia, and dia kenai kau. it supposed to be no problem.

itu la cinta, kau terima dia punya kurang, kau tunggu dia bila kau bagi masa, kau ubah dia kalau kau rasa dia perlu berubah ke arah yang lebih baik, dan kau bercerita apa yang kau patut bincang kan dengan dia. tapi kau jangan jadi bodoh.

1. terima kekurangan pasangan.


ya laa, kau ingat kau tu perfect? abeh, kau nampak dia punya kurang ja.. kau punya kurang? kau ada kesah?
haaa, kau amek kesempatan dok tangkap feelingceritasedih lak kat orang baru. kau bajet macam kau dah abeh wat pengorbanan tak terbalas dah kat dia. padahai kau pon dua kali lima jugak. tamau tamau tamau..

2. susah senang bersama.


dah nama pun bercinta berkaseh sayang kan? kau susah kau senang la sama sama dengan dia..
 ni tak, kau susah sorang sorang, kau biaq dia senang tak berkuit sikit pon terlentang, tak pun kau senang sorang sorang sampai gigi pon kau celup emas nanti senang nak pi gadai, kau biaq dia hari hari garu kepala sampai botak tengah nak cari duit nak belanja kau makan domino's hari hari.. haaa, camana tuh?

jangan laa, masa kau ada kau share dengan dia, masa kau tadak dia share dengan kau.. kan fair and square. kadang kadang dia blanja kau, kadang kadang kau blanja dia, ikot kemampuan masing masing la kan.. lain la kalau kau pandai cekop ikan besoooo punya.. itu ikot suka kau laa..

3. ego kau kah, ego aku kah?


haa, bab ego nih payah la nak cita, aku sendiri pun punya ego yang sangat besar jika salah tu bukan di pihak aku, tapi kalau kena caranya, ego aku buleh jadi sekecik kecik ego tau? kau jangan tak tau..

apa kau tauu? aku tau kau sapa, sebab tu kau tau.. hahah. ego tamau besaq sangat, ego tuh bawak mudarat. kalau kau rasa partner kau tengah tanggung ego nala berat tak sanggah dah, kau jangan tambah dengan ego kau pulak.
kau ego, dia ego, sama sama dok dukung ego berat nala tuh lama lama dua dua pon terlentang la. sapa nak tolong sapa?


senang, kalau kau nak, then kau cakap kau nak.. kalau kau tak nak, taleh nak carry on, then kau lepaskan ja.. kalau kau rasa kau maseh mampu bertahan, kau bawak hubungan tuh lagi, tapi kalau kau rasa kau stay untuk terus melukakan hati dia, baik kau berhenti. yaa , aku menulis mengikut pengalaman aku sendiri. 

mana tau, bila kau pergi jauh dari dia, dia mungkin mampu berjumpa dengan somebody yang sesuai dengan dia. iyaa, kita tak da keserasian lagi. itu sama ada kau terlalu baik, atau dia yang tak pandai hargai kau kan?

* sebenarnya, yang baik untuk tetap untuk yang terbaik dan begitulah sebaliknya. kau pilih kau nak letak posisi kau di mana antara dua situasi itu.

aku suka dengan cara mama dengan ayah aku, kalau ada terselisih paham, sorang beleter *of coz mama and sorang lagi cuma diam. diam saja, rilex saja. lama lama yang sorang tu akan diam, and cool. tah laa. aku suka. sebab bagi aku, marah marah jugak, sayang tuh still ada, kat dalammmm, sebab tuh jadi marah sangat sebab expectation tu tinggi.

cukup la dulu takat tuh, aku pun malas nak type banyak banyak sebab takut, kadang kadang kita sendiri tatau apa nak jadi nanti nanti kan? cuma aku terpikir.. aku terfikir sendiri.

aku terpikir apa mungkin aku, satu hari nanti dapat lelaki sebaik ayah, atau aku akan di tinggalkan untuk perempuan lain macam isteri isteri yang di madukan? atau lebih teruk di ceraikan?

moga andai aku dan dia terbaca lagi entri ni, satu hari nanti, yang bila aku pon x pasti, aku harap ada sesuatu yang baik dapat di ambil dari sini.


jom sengihnyebik samasama

3 comments:

  1. alya..thx 4 da imput2 yg boleh wat ak sdaq, sumtime aku lupa sapa ak..=) wlwpon kita da x kwn cm dulu2 ang sllu bg nasihat kat ak..tp dlm blog ang pon byk bg ak sdaq...thx..=)

    ReplyDelete
  2. great. hahah. kita kenal pasangan masing masing. give and take ;)

    ReplyDelete